Smurfar, bananer och sånt

Uppdatering!

Ett par dagar in i första veckan och ”orientation program” är i full gång! Har både hunnit med en och annan tyskalektion, massa info om kurser och hur allt fungerar här borta, karneval party (mycket roligt, jag var smurf och bella återupplivade den gamla banan-outfiten), betalat första hyran osv osv.

Av alla utbytesstudenter som är här är vi bara fyra stycken som ska läsa ekonomi, och två av oss fyra är tyska medan vi är två svenskar. Klassen vi kommer att hamna i sen är hel-österrikisk så det kommer nog bli… JÄTTE bra för våran tyska!

Imorrn blir det klassfoto och lite närmare information om första kursen…

5:e plats på Vattenfalls Energitimme

Vill ni förresten se mig åka slalombana i Lundsrappet sista kvällen innan jag lämnade Åre så klicka här! Än sitter takterna i någolunda iallafall..! ;)

"Ja nu är vi ute och vandrar i Dornbirn, Linda!"

Dagens aktiviteter har bestått av att vandra i de Österrikiska bergen samt att kika på en äkta Österrikisk karneval!

Det var med raska steg vi i morse begav oss med sikte på ”Karrenseilbahn” (en kabinbana) här i byn som går upp på en av de små topparna som omger oss. Dock gjorde vi tabben att ganska snabbt vika av åt fel håll och gå i rakt motsatt riktning mot dit vi skulle. Frågade lite folk efter vägen efter ett tag som lite leende sa att ”ja men då har ni långt kvar, gå ditåt!” och pekar med hela armen. Happ. Vi fortsätter. En timme senare hamnar vi plötsligt på Dornbirns tågstation – visar sig att vi gått i en stor cirkel runt byn. Tog bussen istället och hamnade till slut rätt!

En jobbig liten vandringstur tog vi sedan upp längs en av stigarna som ledde upp till toppstationen. Tog en liten fika och sedan åkte vi ner med kabinbanan. Folk tyckte visst det var lustigt med oss två svenska flickor som satt och plockade fram vårat egna fika... blev sedan även inbjudna att sitta vid tre herrars bord som satt och drack öl (ett tappert flört-försök) men vi tackade artigt nej. Hehe.

Avslutningsvis gick vi ner till byn för att kika på karnevalen… vagn efter vagn med utklädda människor som aldrig tycktes ta slut, äkta umpa-bumpa musik och glad stämning! Roligt!

dag två i Dornbirn avslutad

Två intensiva dagar har passerat och jag och Bella börjar så sakteliga lugna ner oss och känna oss lite mer hemma i våran lilla lägenhet. Det blev nämligen inte korridor som vi trodde utan det visade sig att vi delar kök och badrum och har var sitt rum.

Igår utforskade vi Dornbirn och idag tog vi en liten tur till grannstaden Bregenz för att se hur det var där… staden ligger precis vid Bondensee så på våren/sommaren sen kommer det nog bli riktigt fint med bad och solande!

Har inhandlat lite småprylar, framkallat lite kort och satt upp på väggen och pratat med andra utbytesstudenter i huset... Än har vi mycket kvar innan man kan kalla det här för vardag, men det kanske är bra det!

På måndag börjar introveckan med bekantande av universitet och byn m.m. Det kommer nog bli kul, satt och kikade på schemat tidigare idag… veckan avslutas med en liten skidresa till Saloberkopf i Bregenzerwald. NICE!

Hokus, pokus... filiokus!

Ena stunden norrsken i Abisko andra stunden studentrum i Österrike!

Är trött efter en lång dag av bekantandet av den lilla staden Dornbirn dit Bella och jag anlände igårkväll efter en över 12 timmars resa… berättar mera en annan dag, ville bara berätta att jag fortfarande är vid livet! ;)

God natt! Jag kommer sova som en stock!

liten norrskenstur

Ända sedan vi kom hit för ca två veckor sedan har vi pratat om att åka upp med "Aurora", stolsliften i Abisko, och titta på norrsken. Dom har organiserat det rätt mysigt då man får låna en stor dunjacka och blir inbäddad i en filt innan man ger sig upp i liftkorgarna två och två. Passande till alla hjärtans dag (eller, kanske mer av en tillfällighet - men passande var det iallafall) bestämde vi oss igår kväll för att åka upp.

Som ni förstår är det väldigt mörkt (och kallt) vilket gör att allt som finns på himlen syns mycket tydligt. Luta sig tillbaka i sin stora jacka och kika på havet av stjärnor (en och annan fallande) och norrskenet medans man sakta åker upp till toppen av liften - mycket mysigt! Norrskenet på vägen upp var inte så starkt, men på vägen ner igen såg vi ett ordentligt... ni vet ett sånt som fladdrar och rör sig snabbt över himlen. Häftigt, då var jag nöjd!

Idag har jag varit ute och åkt skidor med Gustav igen, rooooligt. Och ikväll blir det mysig middag med Jonas på restaurangen uppe på hotellet... är ju sista kvällen innan jag åker... hmm...

"1316"

Tredje toppturen genomförd! Denna gång gick det till Kåppastjårro topp som även kallas 1316 efter dess höjd. Till sällskap hade jag skidskoleläraren Gustav som också bor här i hus 9. Ingen av oss är särskilt vana turare så det blev extra spännande att ta sig upp dit på "egen" hand... utan någon Vildmarksguides sällskap... vi tog en rejäl omväg men upp kom vi i alla fall. Nu är jag riktigt trötter igen, vilket inte är så konstigt!

Igår hade vi pizzafest! Hemmabakade pizzor och vin, musik lyssnande och sjungande, och avslutningsvis en runda plump. Hemskt trevligt hade vi och hemskt mätta blev vi... känns trist att åka härifrån när man träffat så mycket trevliga människor tycker jag.

Glad Gustav på väg tillbaka till Björkliden igen. Bäckravinen nedanför "Svarta Björn".

Låktatjåkka Fjällstation

När vi imorse kikade ut genom fönstret låg dimman tätt mellan husen. Minus 17 sa termometern och den för dagen inplanerade 9 kilometersturen upp till Låktatjåkka fjällstation (kika på kartan!) kändes mycket snabbt inte lika frestande som den känts igår. När vi ändå gick upp till skidshoppen för att hämta ut turskidor och möta upp med Jonas kollega Åsa och hennes hund Anuki, fick vi snart höra att det uppe på berget var klarblått och sol. Och mycket riktigt; efter att ca en halvtimme senare tagit liften upp, möttes vi av det finast möjligt tänkbara väder; tio grader varmare och en fantastisk utsikt! Det var den såkallade inversionen som uppenbarat sig - ett lock av moln som håller den kalla luften kvar i dalen medans det är finväder uppe på toppen.

I behagligt tempo gick vi alltså i riktning toppstugan och efter ca två timmar hade vi nått vårt mål. Åt både soppa och våffla och återhämtade oss efter ansträngningen... mysigt! Satt oss ute i solen en stund och sedan blev det stakande/hasande/plogande tillbaka till good old Björkis.

Måste säga att jag är utomordentligt nöjd med dagen! Så här ska jag alltid ha det när jag blir stor!

bull-bekymmer

De senaste två dagars skidåkning har varit till stor belåtenhet! Trots att det fortfarande är ohyggligt kallt har det kommit en del ny snö som har bidragit till mycket rolig åkning. Blåsigt emellanåt, dimma och stängda liftar... men sånt får man stå ut med helt enkelt; har ju trots allt inte jättemånga dagar kvar här uppe...

Imorgon hade vi tänkt hyra turskidor och bege oss mot topstugan uppe på Låktatjokka. Hur det går berättar jag så småningom.

Vi bakade bullar här om dagen; experimenterade lite med fyllningen i nåra av dom... jordgubbssylt och riven choklad ovanpå. Mmmmm tänker du nu! Tyvärr använde vi dock både för lite sylt och choklad, så det blev en bränd yta och ett torrt innehåll då degen sugit åt sig all sylt. Kan fortfarande inte släppa detta misslyckande. De vanliga blev som tur var goda.... men ändå!

Skidmatteboken, Kap 1

Uppgift 1

Linda hyr ett par telemarkskidor och åker upp och ner i Rakkasliften. Det tar 4 minuter att åka ett varv, varav ¼ går åt åkning i backen, och ¾ att stå i liften.

a) Hur många varv hinner Linda ta på 2 timmar (120 minuter)?
b) Om liften vore dubbelt så lång, hur många extra åk i backen hinner Linda ta då?
c) Hur många extra åk i backen hinner Linda ta om liften vore dubbelt så lång men det tog lika lång tid att åka upp som ner?

Visa dina uträkningar, endast svar godkänns ej.

Icehotel

Då det idag varit en ganska kall och blåsig dag har det inte varit någon ide att ge sig ut på skidor. Istället var vi iväg och tittade på Ishotellet nere (hehe, notera ordet "nere") i Jukasjärvi. Ett gäng på 5 pers var vi som gav oss iväg; gjorde ett stop i Kiruna för att hämta upp ett pass, äta lite lunch och gå en sväng på Coop för att handla diverse nödvändigheter.

Hotellet var givetvis väldigt vackert! Det är dessutom väldigt häftigt att kunna säga att man äntligen har varit där och sett det! ...bättre att ni får titta på bilder än att jag ska hålla på och beskriva.

Nu har jag precis tagit en dusch, är trötter... kanske sätta sig och bekanta sig med sina för dagen nyinköpta prylar... sond, tranciever och spade... ojoj!

Nu är jag trött!

Dagen började lite lugnt med frukost och inget-görande i hus nr 9 på Gammelgårdsvägen i Björkliden. Happ, ska man göra idag då? Ta och kika hur det ser ut i gymmet kanske? Sagt och gjort - på med träningskläder och upp till det lilla "mortionsrummet" uppe på hotellet. En och en halv timme av hantellyftning med mera. Skönt! Avslutar precis min stretching när telefonen piper och jag får en inbjudan till lite turande - det kan man ju inte tacka nej till! Speciellt inte efter en dag som igår som blev alldeles för oaktiv i min mening (tog en liten joggingtur/promenad till "Rallarkyrkogården" ca 3 km bort).

En dryg timme senare tittar man alltså ut över "Kopparåsen" som går en bit upp på berget Låktatjåkka. Ser lite brant ut tycker jag och grabbarna jag tagit sällskap med skrattar lite busigt. Men bra gick det; åter igen jobbigt, men man känner sig hemskt nöjd när man sedan får ställa om bindningen till normalt läge och åka ner igen. ...och några pudersvängar blev det också!

Lagom till skymning for vi tillbaka hemåt igen... till ackompanjemang av lite skön banjomusik och snöfall utanför rutan. Njutare! Nu är jag minst sagt trött. Ska bli gott med mat ikväll...

Tar en välbehövlig (för min del iallfall) fikapaus med Erik och Oscar strax innan nerfärd.

Toppturspremiär

Japp, idag har jag gått min första topptur! Fick låna skidor med randonee-bindning och ett par stighudar och sedan var det bara att knata. Jobbigt, men det var en nöjd Linda som nådde "toppen" av våran tur en bit uppför berget (vilket jag inte kan namnet på men som för övrigt har den tredje högsta fallhöjden i Sverige!) där Björklidens liftar går.

Har legat på sängen och läst lite bok på eftermiddagen och ikväll blir det lite go kycklinggryta och sedan mys med film. Imorron börjar Jonas sin utbildning för skidshoppen som han ska jobba i här uppe, få se vad man hittar på då...